تاريخچه نين جوتسو نينجا


تاريخچه نين جوتسو نينجا

History of Ninjutsu Ninja

براي اولين بار در ايران بوجين كان دوجو نين جوتسو (نينجا ) توسط استاد كانچو اكبر فرجي در زمستان 1369در شهر كرچ تأسيس شد.در آغاز كار به دليل ناشناخته بودن در ميان ورزشكاران و ورزش دوستان ،مشكلات فراواني داشت .همچنين بخاطر اينكه اين ورزش از ابزار و سلاحهاي متعددي در امر آموزش استفاده مي‌كند براي اكثريت ذهنيت غربيي به وجود آورده بود ولي با ياري خداوند متعال و زحمات گرانقدر كانچو فرجي اين رشته نوين و جذاب توانسته جايگاه خود را در ميان ساير رشته ها پيدا كند ..براي اولين بار در ايران بوجين كان دوجو نين جوتسو (نينجا ) توسط استاد كانچو اكبر فرجي در زمستان 1369در شهر كرچ تأسيس شد.در آغاز كار به دليل ناشناخته بودن در ميان ورزشكاران و ورزش دوستان ،مشكلات فراواني داشت .همچنين بخاطر اينكه اين ورزش از ابزار و سلاحهاي متعددي در امر آموزش استفاده مي‌كند براي اكثريت ذهنيت غربيي به وجود آورده بود ولي با ياري خداوند متعال و زحمات گرانقدر كانچو فرجي اين رشته نوين و جذاب توانسته جايگاه خود را در ميان ساير رشته ها پيدا كند .هم اکنون هنرهای رزمی نین جوتسو در 22 استان ازجمله تهران - آذربایجان شرقی - مازندران - مرکزی - خوزستان - آذربایجان غربی - قم - خراسان - گلستان - لرستان - بوشهر - قزوین - زنجان - فارس - سیستان وبلوچستان - همدان - هرمزگان - گیلان - را می توان نام برد. که برای خانمها و آقایان دوجوهای تمرین فراهم شده است.هم اکنون بیش از 3000 نفر نینجا در ایران مشغول به تمرین و کسب تجربه هستند.



نینجا شمشیریست درمیان خیزران



تمامی هنرجویان نین جوتسو که بصورت رسمی فعالیت میکنند. دارای کارت مخصوص عضویت هستند که به عنوان پاسپورت از آن استفاده میشود که میتواند درآزمونها ومراسم شیندوشیکای ویژه نینجا شرکت کنند.حضوردر کلاسهای ویژه نینجا (شیندوشی کای ) تنها برای افرادی است که حداقل دوسال عضویت سبک راداشت باشند.

فلسفه و نين جوتسو

فلسفه و نين جوتسو
Ninjutsu Ninja

هنر نينجوتسو ، مجموعه اي از دانش ها و رموزي است كه اساس برخورد نينجاها بازندگي ادراك ( مسائل ) و پيشگيري ازخطر را تشكيل مي دهد.

نينجوتسو ، علاوه بر يك سيستم وارد آوردن ضربات فيزيكي به منظور انجام عمليات اطلاعاتی و رزمي چیریکی ، يك روش كلي زندگي است كه در آن كليه جنبه هاي وجودي دنياي اطراف ما، تمام سطوح ومراتب آگاهي و چشم انداز كلي ادراك فرد ، باهم تركيب گرديده اند تا حيات شخص را با توجه و براساس گردش كلي جهاني كه ما در آن زندگي ميكنيم و هماهنگ با آن ، معني ببخشد .

يك نينجا ، مسئله و موضوع كنار آمدن باعالم و جود را به 3 شيوه و طريق ، تجسم عيني مي بخشد ...

هنر نينجوتسو ، مجموعه اي از دانش ها و رموزي است كه اساس برخورد نينجاها بازندگي ادراك ( مسائل ) و پيشگيري ازخطر را تشكيل مي دهد. نينجوتسو ، علاوه بر يك سيستم وارد آوردن ضربات فيزيكي به منظور انجام عمليات اطلاعاتی و رزمي چیریکی ، يك روش كلي زندگي است كه در آن كليه جنبه هاي وجودي دنياي اطراف ما، تمام سطوح ومراتب آگاهي و چشم انداز كلي ادراك فرد ، باهم تركيب گرديده اند تا حيات شخص را با توجه و براساس گردش كلي جهاني كه ما در آن زندگي ميكنيم و هماهنگ با آن ، معني ببخشد .
يك نينجا ، مسئله وموضوع كنار آمدن باعالم و جود را به 3 شيوه و طريق ، تجسم عيني مي بخشد .
مي Mi – و Wo شي نوبو (Mimo Shinobu)Shinobu
وجودي را مي پروراند و آماده مي‌كندكه براي بردباري فيزيكي ، موزون بوده ، آموزش ديده و حفظ گردد.

ذهن بيدار و فكر هوشيار كوكورو وشي نوبو (Kpkorowoshinobo)

براي دستيابي به مرحله ثبات ذهني ( و فكري ) هماهنگ و معتدل گرديده ، وسيعت نظر مي يابد وجهت داده مي‌شود.


با شي كي وشي نوبو (Shiki wo Sjnobu)


درك و بصيرت ، هم زمان ، به صورت دروني و بيروني ، به منظور كسب شهامت اخلاقي و ثبات روحي و رسيدن به آگاهي دانش جامع كه برآمده از خرد مي‌باشد ، تمركز مي يابددرعكس هنرهاي رزمي معمول ، كه در مدت زمان نسبتاً كوتاهي مي توان ، چه از نظر فيزيكي وچه به لحاظ ذهني و فكري ، آنها فراگرفت ، مهارت جامع نين جوتسو كه با كل حيات آدمي سروكار دارد ، را تنها از طريق آموزش هاي مداوم و جدّي ، مشاهدات عيني و ذهني فردي و پرورش و رشد شخصيتي كه درسراسر زندگي جريان دارد و او را به مرحله اي بسيار فراتر از يادگيري حرف مكانيسم هاي رزمي و كسب مهارت پيش خواهد برد . تاكتيك ها وتكنيك هاي نين جوتسو كه درحد بسيار زيادي از آموزه هاي پر رمز و راز وصوفيانه هندي ، تبتي و چيني و ديگر فلسفه هاي تجربي و مشي طبيعت و جهان تأثير پذيرفته است ، غالباً نمادها و الگوهاي طبيعت را شبيه سازي نموده و الهام پذيري و انگيزه جويي از آنها را مهيا مي سازد .درعالم وجود 2 مجموعه كاملاً متفاوت از نمادها وجود دارند كه مي توان آنها را با دست راست و چپ مقايسه كرد .اين نمادهادر تناسب و هماهنگي كامل با يكديگر براي تعبير چگونگي انجام و تعامل امور بايكديگر (قلمرو حقيقت غائي يا نهايي ) مورد استفاده قرار مي گيرند.اگر چه اين دو قلمرو متفاوت ، درمحدوده مكاني و زماني يكساني موجوديت پيدا ميكنند ، امابه لحاظ محدوديت بينش و ميدان ديد ناظر (منظور انسان –2)ممكن است كاملاً متفاوت و دوگانه بنظر برسند. درعالم واقع اين دو قلمرو ، 2 نظريه مختلف از پروسه اي يكسان و منطبق بر يكديگر مي‌باشننداز محدوده قلمرو « حقيقت غايي يا نهايي» گودايي (godai) يا 5 ركن اساسي كه موجوديت را آشكار مي سازند، پديد مي آيد . تعامل اين 5 ركن جهان هستي را تجسم مي سازند، پديد مي آيد . تعامل اين 5 ركن هستي را تجسم عيني مي بخشند اين 5 ركن عبارتنداز : كو – Ku (خلاء ) ، فوFu (باد) ، كا – Ka (آتش ) ، سويي ـ Sui ‍( آب ) و چي ـ Chi (زمين ).اين ها نمادهايي هستند از اينكه چگونه موجوديت هاي فيزيكي خود رابه صورت پتانسيل هاي اتمي ، گاز ها، انرژي ، اين مجموعه چگونگي عينيت يافتن موجودات را تشريح مي كند.از قلمرو « حقيقت مادي» گوگيو« goguo » يا 5 عامل ابتدايي كه چگونگي تعامل موجودات با يكديگر و جريان امور آنها ر اتشريح مي كند. پديد مي آيند.اين 5عالم عبارتند از : چي Chi(زمين ) ، سويي ـ Sui (اب ) ، كاـ Ka در تعامل دائمي بايكديگر ، همديگر را ايجاد وسپس نابود مي سازند درست همانگونه كه آب درخت را تغذيه مي‌كند ، سپس درخت باتبر فلزي بريده مي شود وتوسط آتش مصرف مي گردد تا خاك و زمين را توليد كند. نيجاها درطول تاريخ ، از دانش چگونگي قرار گرفتن عوامل طبيعت در كنار يكديگر و مكمل هم بودن آنها، براي توسعه آنچه با عنوان گوتون پو(go ton po) روشهاي اختصاد فرار با استفاده از 5 عامل ، شناخته شده ، استفاده كرده اند.به دليل وجود تائوليست (Taoist) ميراثي كه نينجا ها از اساتيد چيني درطول هزاران سال قبل به ارث برده اند، آشنايي عملي با طبيعت و قوانين طبيعي به تئوري كاربردي ، روش هاي زبردستانه قرار نينجوتسو ، بدل گرديد.دو (ياچي ) تون جوتسو (Do(orchi)Tonjutsu) يا روش هاي ( استفاده از )زمين ، شامل استفاده از صخره ها، خاك و ناهمواري هاي زمين ، به منظور كمك به فرار نينجا ،مي باشد و (سوئي تون جوتسو) (Sui tonjutsu) يا روش هاي آب شامل استفاده از ابزار و وسايل سوئي كي (Sui pKi) براي حركت در سطح آبگيرها ، رودخانه ها، باتلاق ها و نيزارها ونيز ابزار منحصر به فردي براي ماندن در زير آب ، مي باشد



نينجاي امروزي Ninja

نينجاي امروزي
Ninja

نينجاي امروزي تفاوت فكري و ايدئولوژي بسياري با نينجاي 400سال پيش دارد، چرا كه درآن زمان قانون كامل وجامع وجود نداشت وهر كسي بايد حق خود را توسط زور ويا اجبار مي گرفت براي بدست آوردن روزي خود وخانواده يك نينجا بايد بار ها وبارها خود رابه خطر مي انداخت و هر لحظه درانتظار انتقام بود.



نينجاي امروزي همراه با پيشرفت علوم وفنون جنگي تغيير يافته است ديگر لازم نيست ساعتها براي مقداركمي سم به كوهها و دشت ها برود وخود را به خطربيندازد، ديگر لازم نيست براي ازبين بردن چيزي ويارسيدن به مقصودي از نقشه هاي شيطاني استفاده كند. ويا براي تهيه يك ابزار جنگي روزها وماهها وقت خود را صرف كند .


نينجاي امروزي تركيبي ازهنر وسنت است . نينجاي امروز احتياج به آرامش وصلح دارداوهنر نين جوتسو را فرا مي گيرد كه از آن لذت ببردودرمواقع لزوم ازشرافت وحيثيت خود وخانواده خويش دفاع كند . نينجاي امروزي باتفكر عميق تر، به مسائل روزمي انديشد. نينجاي امروزي از ورزش كردن لذت مي بردو جسم وروح خود راتقويت ميكند تا درزندگي ماشيني امروزه سالم بماند. نينجا امروزي بي تفاوت تر ازديروز فكر ميكند...


بايداعتراف كرد كه اگرتكنيكهاي نينجاي امروزي هدايت و كنترل نشودبسيارخطرناكترازنينجاي قديم است .
البته قابل ذكراست امروزه تنها به جنبه هاي ورزشي و اهداف عرفاني اين هنر باستاني تكيه ميشود. به عبارتي نمي شود دركلاسهاي عمومي ودرمقابل افراد عادي تكنيكهاي ويژه نينجارا نشان داد. چراكه ساليان درازيست كه اين علوم سري بصورت انحصاري باقي مانده است. تا بدست سوءاستفاده چيان نيفتدكه جامعه انساني را به خطربيندارد.

علوم وفنون جنگيندن نينجاي امروزي سريعتر و پيشرفت ترشده است


آگاهي ودانش، از شناخت بدن باعث افزايش اعتمادبنفس و بي نقص اجرا كردن عمليات شماست


اما جدا از مقاله نینجای امروزی باید به یک موضوع اشاره کرد ، که امروزه نینجا یا همان آدمهای علاقمند به نینجا بودند بیشتر تکنیکها و فنهای آن را خواهان هستند تا مکتب وفاداری وجوانمردی آن را امروز در بوجین کان دوجوها سعی مشود تا هنرجویان درس عشق ووفادرای را با تمامی وجودشان حس کنند ولی متاسفانه نه مربیان آن نقاب واقعی را درچشم دارند و نه هنرجویان هنرجویان با لیاقتی هستند.


البته یک موضوع دیگر نیز هست که بسیار مهم می باشد آن هم عشق خالصانه برخی از هنرجویان مرد و زن می باشد که بدون چشم داشتی از نین جوتسو برای بیشبرد این هنر در سراسر جهان تلاش میکنند

نين جوتسو در ايران

نين جوتسو در ايران
Ninjutsu Ninja in Iran


براي اولين بار در ايران بوجين كان دوجو نين جوتسو (نينجا ) توسط استاد بزرگ كانچو اكبر فرجي در زمستان 1369در شهر كرچ تأسيس شد.در آغاز كار به دليل ناشناخته بودن در ميان ورزشكاران و ورزش دوستان ،مشكلات فراواني داشت .همچنين بخاطر اينكه اين ورزش از ابزار و سلاحهاي متعددي در امر آموزش استفاده مي‌كند براي اكثريت ذهنيت غربيي به وجود آورده بود ولي با ياري خداوند متعال و زحمات گرانقدر كانچو فرجي اين رشته نوين و جذاب توانسته جايگاه خود را در ميان ساير رشته ها پيدا كند ...


هم اکنون هنرهای رزمی نین جوتسو در 22 استان ازجمله تهران - آذربایجان شرقی - مازندران - مرکزی - خوزستان - آذربایجان غربی - قم - خراسان - گلستان - لرستان - بوشهر - قزوین - زنجان - فارس - سیستان وبلوچستان - همدان - هرمزگان - گیلان - را می توان نام برد. که برای خانمها و آقایان دوجوهای تمرین فراهم شده است. هم اکنون بیش از 3000نفر نینجا در ایران مشغول به تمرین و کسب تجربه هستند. ریاست محترم سبک کانچو فرجی سعی کرده است که تمامی استانهای تحت پوشش که بصور ت رسمی زیرنظر بوجین کان دوجو مرکزی فعالیت میکنند ا زنظر تهیه سلاح - لباس -و البسه های نینجا مستقل عمل کنند تا در استان بصورت مستقل بتواند با قیمتی ارزان تر وسریعتر به خواستاهای یک هنرجو برسند.


نینجا شمشیریست درمیان خیزران - تمامی هنرجویان نین جوتسو که بصورت رسمی فعالیت میکنند. دارای کارت مخصوص عضویت هستند که به عنوان پاسپورت از آن استفاده میشود که میتواند درآزمونها ومراسم شیندوشیکای نینجا شرکت کنند. حضوردر کلاسهای ویژه نینجا (شیندوشی کای ) تنها برای افرادی است که حداقل دوسال عضویت سبک راداشت باشند. امروزه هزاران جوان دختر وپسرايراني كه شيفته وعاشق اين هنرهستند در دوجوها تعليم مي بيند.


خطرات تمرينات ورزشي نادرست

خطرات تمرينات ورزشي نادرست



درهنگام اجراي تمرينات ورزشي خطرات متعددي ورزشكار را تهديد مي كندوممكن است آ سيبهاي متفاوتي ايجاد گردد.مهم ترين عللي كه موجب آسيب ديدگي ورزشكار مي شود راميتوان به صورت زير دسته بندي كرد


1) عوامل مربوط به ورزش كار ومربي:


الف) بي توجهي :


عدم رعايت دقيق قوانين ورزشي مي تواند موجب مخاطرات جدي شود.


ب )تكنيك ضعيف:


يادگيري غلط مهارت هاي حركتي ميتواند سبب آسيب شود.


ج )خستگي:


فشار بيش از حد و طولاني و خستگي متعاقب آن ميتواند عاملي مستعد كننده براي ايجاد آسيب شود.


د ) انتظار بيش از حد از ورزشكار:


عدم شناخت ورزش كار و مربي از حد نهايي قابليتهاي جسماني فرد مي تواند دليل ديگري براي ايجاد آسيب شود.


هـ ) عدم آمادگي جسماني كافي:


عدم وجود هماهنگي بين فاكتورهاي آمادگي جسماني ورزشي مي تواند از عوامل ايجاد آسيب باشد.


و ) عدم وجود آمادگي رواني:


نداشتن آمادگي رواني مناسب جهت انجام فعاليت هاي ورزشي ميتواند سبب ايجاد آسيب گردد.


ز ) آسيب هاي قبلي:


سابقه آسيب در يك موضع خاص, فرد را براي يك آسيب مجدد مستعد مي كند.


عوامل محيطي:


الف) مكان ورزشي نامناسب:


استانداردنبودن مكان ورزشي ازلحاظ كفپوش,نور,تهويه,حريم زمين ورزشي و...مي تواندشيوع آسيب هارا افزايش دهد.


ب)تجهيزات ورزشي نامناسب:


وسايل شخصي ورزشكار (كفش و لباس ورزشي...)وابزارهاي ورزشي (انواع سلاح, تجهيزات محافظتي, اسبابهاي محافظتي خاص و...)در صورت استاندارد نبودن مي تواند عاملي براي ايجاد آسيب باشند.


ماهيت ورزش:


انجام هر ورزشي داراي خطرات خاص خود مي باشدولي در بعضي رشته هاي ورزشي به دليل ماهيت خاص آن ورزش دامنه آن خطرات وسيعتر بوده و نيازمند توجه بيشتر است.


وظيفه مربي در قبال صدمات ورزشي چيست؟


آيا مربي وظيفه دارد در هر شرايطي اقدام به درمان ورزشكار آسيب ديده كند؟


حيطه وضايف قانوني مربي تا كجاست؟


حظور مربي در كنار ورزشكار به عنوان درمانگر آ سيب هاي ورزشي نيست.بلكه وي بايد قادر باشد تا با تكيه بر آگاهي هاي خود از آسيب هاي ورزشي پيشگيري كند ودر صورت بروز صدمات ورزشي در درجه اول جان فرد را حفظ كند ودر درجه دوم مانع پيشرفت آسيب ايجاد شده گردد.


وظايف مربي در قبال صدمات ورزشي:


• جلوگيري از مرگ ورزشكار


• جلو گيري از پيشرفت آسيب


• پيشگيري از صدمات مجدد


برخی از بزرگان واساتید هنرهای رزمی نین جوتسو نينجا

برخی از بزرگان واساتید هنرهای رزمی نین جوتسو نينجا
Master on Ninjutsu Ninja


هنري زيبا با شيوه هاي تكنيكي و يك هنر كهن و سري كه سلايان متمادي با اعمال خارق العاده خود دنياي هنر رزمي را مات و مبهوت ساخته است . نين جوتسو فقط تكنيكهاي جنگي نيست بلكه قسمتي از روان شناسي هنر رزمي نيز هست . نين جوتسو هنري است به لطافت گل به سختي فولاد و به تندي رعد و بامعروفترين خانواده نينجاها = هاتوري – موموچي و فوجي باياشي بودند .


اسامی متوليان اين هنر كه در ترويج وشناخت اين ورزش تلاش بسیاركرده اند .




كوموري ماتومون: استاد تغيير قيافه ،نينجايي بود كه در تغيير قيافه استاد بود .وی از نينجاهاي ساجي گوروبي بود معروف به کوتاه قدها .نينجاها با تغيير قيافه خود را به شكل افراد زير درمي آورند :


1) جنگجويان 2-كشاورزان 3-هنرمندان 4-هنرپيشه هاي تئاتر 5- بازرگانان 6- روحانيون


7-كاهنها و يا راهبه ها . يكي ديگر از استادان تغيير قيافه ( يامادايمون ) بود.


با چنان سرعت و به چنان صور گوناگون تغيير قيافه ميدهد كه اگر از ميان جمعيت انبوهي عبورميكرد تا پيش ازخارج شدن ازجمعيت خود را به بيش از شش قيافه مختاف درآورده بود.


كاسومي روتسوكه : نينجايي كه بعلت حقه ها و ترفندهاي زيركانه اش معروف بود .


نيسموتسوگه كيزارو :استاد تكنيكهاي پرش بود . چنان عالي و بلند مي پريد كه بي اغراق كسانيكه موفق به ديدن پرشهاي او مي شدند تصور ميكردند كه او پرواز ميكند .


هاجيسوكه تسو:مهارت در كندن و حفاری زمين به هنگام فرار شهرت بسزايي يافته بود. مي گويند او چنان سريع زمين راحفرميكرد كه موش كور هم نميتوانست با اورقابت كند. (یکی از روشهای ایتون نوجوتسو)


ساروتوبي ساسوكه :نينجايي كه نامش به معني پرش ميمون بود و بخاطر مهارتهاي آكروباتيك ميمون وار خودوقدرت وخشونتي كه در جنگهاي تن به تن داشت زبان زد همه بود. اوداراي انعطاف بدني زيادي بود كه باعث ميشداعمال خارق العاده اي چون دويدن ،پريدن وبالارفتن ازدرخت را به نمايش بگذارد .


يكي از جنبه هاي مهم اعمال نينجا كيفيت وفاداري و چگونگي تصميماتش در خدمتگذاري به استاد ، رهبر و مریدشان بود.نينجاها اغلب شكست ناپذيربودند واگر اتفاقي مي افتاد كه باعث لو رفتنشان مي شد خود به زندگيشان خاتمه مي دادند .


هاتوري هانزو يكي از نينجا بسیار باهوش بود وی جونين معروف بود كه در كار پرتاب نيزه مهارت زيادي داشت . وی یکی از صدها استادکاربرد انواع سلاحهای نین جوتسو بود.


قانوني كه موفقيت هاتوري هانزو را در تمام عملياتش تضمين مي كرد اين بود


( براي فريب دشمن نخست اطرافيان خود را فريب بده )


امروزه متاسفانه این روش در بین مربیان غیر فنی ورزشهای رزمی متداول شده است .


كريگاكوره سايرو :ميتوان او را نينجاي بي احتياط ناميدزيرا اشتباه ساده باعث به دام انداختن اوشد .


كاسومي دانجو : يكي از استادان نيرنگ و حيله بود كه به حقه اي كه به كپناچي رهبر نينجاهاي ادا زد توانست با ضربه سختي كه به گردن او وارد كرد وي را از پا درآورد .


يوكينونه كيناچي :مهارت در پرتاب سوزنهاي سمي از دهان . شینوبی فوکی باری جوتسو


نينجاي كوتوله براي انجام ماموريت ها خاص وی حدود يك متر قد داشت و تعليم ديده بود كه در اجراي عمليات در محيطهاي تنگ و محدود ساعتها بسر ببرد .


سامپو جنزاي :نينجاي ماهر و كاردان بود كه توانست با زيركي خود زهر مهلكي را كه در چاي و نان قندي او ريخته بودند تشخيص دهد و از مرگ حتمي نجات پيدا كند .


كائي جوزو:نينجايي كه نگران كشته شدن به دست نينجاهاي توكوگاوا بود و با نقشه اي ماهرانه كه با دوست قديميش توفي طرح ريزي كرده بود توانست مرگ قلابي را به نمايش بگذارد .


٭ساجي گوروبي :نينجايي كه در گذشتن از آب با وسايل شناور مهارت زيادي داشت و بوسيله دستگاههاي شناورعجيب خودبه نام ميزوگوموتوانست ازآن ساحل خطرناك عبوركندوبه پايگاه خود برسد.


عده اي از نينجاها كه آموزش راهزني دريايي ديده بودند . فوماكاتيين بودند فوماكوتارو يكي از رهبران آنها در ضربه زدن به تاسيسات توكوگاوا بود .


٭كوزوكه مورينائو :جنگجوي نيرومندي كه براي به دست آوردن اثر كلاسيك چيني از هيچ تلاشي دريغ نكرده بود ودر آخر بعلت عجله اي كه در گرفتن دست نوشته بدون هيچ توضيحي از نينجاي خود كرد تمام دست نوشته در زير نور آفتاب محو شده و از بين رفت .


٭اداجاجيرو :يكي از نينجاهاي كوزوكه بودو نينجايي جوان ، خوش سيما و نوازنده ماهر كه با نزديك كردن خود به راهب بزرگ و به قتل رساندن او توانست دست نوشته سحرآميز را بدست آورد .


٭كوسونواكي ماساشيگه :يكي از فرماندهان نظامي كه از هوش سرشاري برخوردار بود كه افراد نينجاي زيادي را براساس آرايش تاكتيكي خود آموزش مي داد كه باعث موفقيت او در نبرها ميشد .


توسالاي :يكي از نينجاهاي مشهور 480ساله پیش كه بعلت بي احتياطي كه كرد دستگیر شد به طرز فجيحي به قتل رسيد.به دستورارباب كووانا پوست بدنش را ذره ذره کندن .


تويسوكاجيرو :فرزند توتساكاي كه واقعه مرگ پدرش را فراموش نكرده بود و سوگند خورده بود انتقام بگيرد و حيثيت خانواده و مسلك نينجايي خود را اعاده كند .


٭كاتوتانزو:نينجايي كه توانست طلسم قلعه سووا را بشكند و با استفاده از پنج نينجاي ديگر كه در خندق خود را معلق كرده بودند توانست قلعه را تصاحب كنند .


٭ياماگوچي يمون :يكي ازنينجاهاي وفادارساجي گوروبي بود كه توسط جنگجويان بيگنوا دستگير وسپس كشته شد. وی از نینجاهای وفداری بود که برای هر نوع ماموریت داوطلبان از خود گذشتگی داشت . وی یکی از اسطوره های عملیاتی این هنر بشمار میرود.


٭هوريكاواگنزو:يكي از بهترين نينجاهاي كوزوكه بود اما متاسفانه در تونلي كه براي رسيدن به دستنوشت حفر كرده بود توسط يك گروه از راهبان كه از راهب بزرگ دستور ميگرفتند با هدايت دود به داخل او را دچار خفگي كردند و از پاي درآوردند .


٭ تاكي گوچي ياسوكه : نینجا دو جانبه بود كه براي كشتن كريگاكوره فرستاده شده بود .


٭ فيودو:يكي از خانواده هاي نينجا كه در پرتاب شوريكن ( ستاره ) مهارت داشت كه مسئول توسعه شيوه هاي متعدد و موثر كاربرد اين سلاح مخرب و رمزي بود .


٭ توشيت سوگو تا كاما تسو: استاد بزرگ هنرهای رزمی نین جوتسو پدر او کبریت ساز بود .تاکاماتسو مردی بسیار باهوش وشجاع بودوی لقب سوک ((Soke را به شاگردخود ماساکی هاتسومی بین سالهای 1960 تا 1970 اهداکرد. تاکاماتسو خدمات فراوانی برای زنده ماند نین جوتسو به ننیجاهای سراسر دنیا کرد. نام وی درنامودا-کاکه بوجینکان دوجوی توگاکورو نوشته شده است.


٭دکتر ماساکی هاتسومی : مسئول بوجین کان توگاکیورریو نینجوتسو (هنبو) شهر نواد ژاپن می باشد وی پیش ازپنجاه سال از عمر خود را جهت معرفی ،توسعه ، اموزش این هنر وزین گذرانده است.وی چندین کتب وفیلمهای آموزشی دراین امربسیارمهم به چاب رسانیده است


جمله اي ازسوک : هنر رزمي نين جوتسو حقيقت هنري است براي بهتر زندگي كردن و بهتر بودن نينجوتسو يك هنر آزاد است كه مسئوليت پذيري را مي طلبد.


معلم من نوه (شين ريوكن ماسامي تسوتو (Shin ryuken Masami tsutodo) سي و دويمن سوك (توگاكيور ريو) بود. ما پشتوانه اي از 8 قرن تاريخ و سنت را دارا مي باشيم كه به موسس اين سيستم دامي سوكي شينا ( Daisuke Nishina) از اهالي دهكده (توگاكيور) باز مي گردد. پس از شكست از سپاهيان هايك (Heike) ، داي سوگ اززادگاهش درناگانو متواري شد ودرمنطقه دورافتاده ايگا سكونت گزيد. در آنجا او نام داي سوك توگاكيو را برگزيد و بعدها اعتبار تاسيس سيستم (توگاكيور ريو) ي نينجوتسو، بدو اختصاص يافت. شجره اساتيد اين سبك به شرح ذيل مي باشد:


1-دايسوكه توگاكوره 2-شيما كوسانتا ميناموتونو كانسادا 3-گورو توگاكوره


4-كوسانتا توگاكوره 5-كيسانتا كوگا 6-كيسانتا كوگا 7-توموهارو كانكو


8- ريوههو توگاكور 9-گاكون توگاكوره 10- كوسكي كيدو11-تنريو ايگا 12- ريهي يوئنو (Ueno) 13-سنري يوئنو 14- مانجيرو يوئنو 15- سابورو ايزوكا 16-گورو ساوادا 17- ايپي اوزارو 18-هاچيرو كيماتا 19- هيزائمون كاتائوكا 20-يوگنتا موري 21-گوبي تودا 22-سيئون كوبه 23-كوبي موموچي 24- تنزن تباري 25- سيريو نوبوتسونا تودا 26- فودو نوبوچيكا تودا 27-كانگورو نوبوياسوتودا 28-ايسابو رونوبوماسا تودا 29-شينبي ماساچيكا تودا 30-شينگورو ماسايوشي تودا31-دايگورو چيكاهيده تودا 32-دايسابورو چيكاشيگه تودا 33- شينريوكن ماساميتسو تودا 34-توشيتسو گو تاكاماتسو 35-ماساكي هاتسومي


در حاليكه برخي اعتقاد دارند كه اسرار نينجوتسو بتدريج و با رشد توكوگاوا شوگارنيت (Tokugava shogunate) در طول قرن هفدهم از ميان رفته است و يا در زير آوارهاي جنگ جهاني دوم مدفون گرديده، استاد من مي دانست كه حقايق و رموز هنر شنوبي همواره زنده خواهند ماند. ارزش و اهميت خرد و حكمت معلم استاد من و معلمين و اساتيد آنها را مي توان در تلاش و كوشش (توشيت سوگو تاكاماتسو) Toshitsugu Atakamatsu-s فقيد در ارائه عصاره و ماهيت واقعي نينجوتسو، مشاهده نمود. جوهره اصلي كليه هنرهاي رزمي و استراتژي هاي نظامي در واقع حفاظت از خود و پيشگيري از خطر مي باشد. نينجوتسو چكيده اي است از كليه ايده ها و مفاهيم عيني حفاظت از خود كه از طريق تمرينات رزمي ميسر ميگردد، بدين صورت كه هنر نينجا نه تنها با پرورش و حفاظت فيزيكي بلكه با تزكيه روحي نيز سر و كار دارد. روش نينجا در واقع تحمل، مقاومت و دوام آوردن و فائق آمدن بر همه چيزها و مواردي است كه باعث فنا و نابودي شخص ميگردد.


استادان نین جوتسو (چینی )


افراد خردمند و با فراستي همچون گامون (Gamon) ، گاريو (Garyu) ، كائين (Kain) و ان ريو (unryu) و نظاميان و ژنرال هاي چيني مانند چوگيوكو (ChoGyokko) اي كااي (Ikai) و چوبوشو (choBusho) ،حكمت و دانشي را كه بري قرون متمادي در سرزمين مادري شان گسترش و توسعه يافته بود با خود به سرزمين ژاپن انتقال دادند.


استراتژي هاي نظامي، فلسفه هاي ديني.‌فرهنگ و سنت، روش هاي درمان و پزشكي و در مجموع چشم انداز وسيعي از حكمت و دانشي كه تركيبي از حكمت چيني با فرهنگ هندي، تبتي،‌شرق اروپايي و جنوب شرقي آسيا بود.ارمغان چيني ها به مريدان.- تازه يافته – آنها در ژاپن بود. اسلاف و پيشين یان نينجا، در نقاطي بدور از قصرهاي امپراطور ها، زندگي صوفيانه و پر رمز و رازي را در طبيعت مي گذراندن، و اين در حالي بود كه افراد جامعه با ساختاري طبقاتي و به شيوه اي كاملا متفاوت اداره و به شدت كنترل مي گرديد.


گرد آوری : سعيده عابديني با همکاری و نظارت کانچو اکبرفرجی بنیانگذارنینجوتسو (نینجا) در ایران

استاد اکبرفرجی

استاد اکبرفرجی
Master Akbar Faraji


استاد اکبرفرجی متولد شهر تهران یکی از اساتید برجسته هنرهای رزمی در کشورمان ایران میباشند . وی از سال 1351 ورزش رزمی را با هنر کاراته و کونگ فو آن زمان در کنارشنا قهرمانی آغاز کردند وی در دوران کودکی چندین دوره قهرمانی استان وقهرمانی کشور را تجربه کرده و سعی کردند سایر ورزشهایی همچون دوچرخه سواری ، سنگنوردی ، دو میدانی و ورزشهای رزمی را باجدیت دنبال کنند. و هم اکنون موسس بوجین کان دوجو نینجا درایران میباشند . کانچو فرجی چندین کتاب به تالیف رساند از آنان میتوان نینجوتسو درایران - نینجا ازاسطور تا حقیقت - راز های یک نینجا - نین جوتسو را بشناسید، آنچه از استاد نینجا سوال میکنید  - سلاحهای مخوف نینجوتسو - نینجا روح تسخیر ناپزیر - مراحل آزمون درجات نین جوتسو ، کونوایچی زنان نینجا ، دل سیاه دشمنان نینجا وصد ها جزوه ومقاله که در روزنامها ومجلات رزمی ایرانی وخارجی به چاب رسیده است را نام برد.


استادفرجی دهها هزار نفر نینجا دختر وپسر را تاکنون تربیت کرده و صدهها مربی مجرب به اجتماع معرفی کرده است .

نینجای واقعی نینجای تخیلی

نینجای واقعی نینجای تخیلی
Real Ninja Fantasy Ninja


     " جنگجویان تاریکی، یا همان نینجاها، همانند سایه می باشند. در تاریکی شب مواظب خودتان باشید، برق شمشیر یک نینجا بسیار خیره کننده است. هرگز با یک نینجا شوخی نکنید ! "


 مطلب بالا، برگرفته از مجله رزمی کاراته، در سال 1988 است! زمانی که تب نینجا شدن در آمریکا بالا گرفته بود. اما با کمال تاسف باید گفت فاصله عمیق فرهنگی میان غرب و شرق، مانع از درک صحیح این هنر زیبای رزمی سرزمین خورشید تابان در آمریکا شده بود


واقعیت این است که توصیف بالا تنها در مورد نینجاهای فیلمهای هالیوودی صادق بوده، و با فرهنگ واقعی نینجاها فرسنگها فاصله دارد. نینجا یا همان مکتب نینجوتسو در فضا ودنیای دیگری با مفاهیم روحانی دیگری در جهان مطرح شده است . که متاسفانه اکثریت کسانی که مدعی نینجا بودن دارند از این مکتب و از فلسفه بدور هستند.


نینجاهای واقعی در حقیقت رزمی کارانی با مهارت های بسیار بالاهستند که بدون توجه به امکانات، همواره رشد و پیشرفت در هنرهای رزمی را سرلوحه کار خویش قرار می دهند.  این هنرجویان برای وقت و زمان خویش ارزش بالایی قایل هستند و   سالیان سال ،به دور از قیل و قال و هیاهو،با تمرینات سنگین و جدی هنر رزمی نینجوتسو، جسم و روح خویش را می سازند و هر از چندگاهی حاصل تمرینات طاقت فرسای خویش را درنگاه شگفت زده مردم به نمایش می گذارند.

 نینجوتسو، اصول و فلسفه خاصی در مورد تکنیکها دارد که یکی از علل منحصر بودن این سبک می باشد. اصل سادگی، سرعت و کارایی تکنیک ها بر نینجوتسو حاکم می باشد و هیچ محدودیتی روی حرکات، در این هنر رزمی وجود ندارد. هنرجویان نینجوتسو تنها تکنیک یاد نمی گیرند، بلکه می آمورند که در هر شرایطی تکنیک مناسب را بیافرینند. آنان سعی میکنند تکنیکها را دروجود خودشان بپروراند و درک عمقی از حقایق فنون کشف کنند.

سرلوحه فنونهای نین جوتسو از طبیعت الهام گرفته و سعی شده دانشجویان این هنرباستانی مستعد و قدرشناس تربیت شوند.اما همانگونه که مشاهد کرده ویا شنیده اید در کشورعزیزمان ایران هستند کسانی که از جعل عنوان  نام سبک و نینجا بودن بهره برداری و سوء استفاده میکنند.

   در کشور عزیزمان ایران، سالهاست که این هنر زیبای رزمی در مدارس نینجوتسو آموزش داده می شود و هزاران هنرجو دراین مدارس که در بیش از 100 شهر دایر می باشد با فنون مبارزه - با سلاح و بدون سلاح ـ دفاع شخصی، آکروبات، زندگی در شرایط سخت ، و ... آشنا می شوند.


با تشکر از کانچو اکبر فرجی بنیانگذار سبک نین جوتسو (نینجا) در ایران

هاتوری هانزو

هاتوری هانزو
Hattori Hanzo



هاتوری هانزو   服部半蔵 متولد ۱۵۴۲  و وفات ۱۵۹۶  را شاید بتوان پرآوازه ‌ترین شمشیرساز و استاد هنرهای رزمی ژاپنی تا به امروز نامید. از زندگی وی داستان‌های زیادی روایت شده‌است که بیشتر مبنایی تخیلی دارند، در این داستان‌های حماسی وی رییس گروه بسیار معروفی از نینجاهای ژاپنی بوده که برای مردم فقیر می‌جنگیدند.


زندگی هاتوری هانزوهاتوری هانزو در حوالی 1542 در استانMikawa در یک خانواده نینجا در منطقه ایگا متولد شد. او در پی رشد خانواده و گروه هاتوری برامد و همچنین به مقام جونین در گروه هاتوری رسید - گروهی که به یکی از گروه های مهم بین " ایگا ریو نینپو " تبدیل شد. او يك رهبر بزرگ و يك سازمان دهنده زيرك بود و زماني كه اوياسو دولت فئودال خود را در ادو (edo) برقرار كرد. در تاریخ ژاپن ، هاتوری را بیشتر به علت کمک و وقف کردن خود به شوگون ایاسو توکوگاوا ، به وجود آورنده (حکومت) توکوگاوا شوگونته که ژاپن را بین سال های 1603 تا 1867 اداره کرد ، می شناسند. او یک شمشیر باز فوق العاده ماهر و برای خاطر خداوند بود.در کوه های محیط Iga موسسه های بزرگی برای آموزش مهارت های نظامی بود. در حقیقت هاتوری هانزو فرمانده تاکتیک های نینجا شوگون و مشاور نظامی ارشد او بود .در بوهبوحه جنگ سويل (civil) که یکی از مهمترین جنگ های زاپنی ها بود هزاران نينجا در هر دو منطقه كوگا و اويگا وجود داشتند . بواسطه ارتباطات خويشاوندان و منافع ناحيه اي ائتلافي ميان اين نينجاها شكل گرفت . نينجا ها طي دوران جبارانه پاياني عصر موروماچي (muromachi) به طور كامل توسط دايميو (daimyo) (يكي از اشراف فئودال) به خدمت گرفته شدند. اين روش در سراسر كشور رواج يافت. به عنوان يك حقيقت بعد از اينكه كوگا و ايگا توسط ادانوبوناگا (odanobunaga) يكي از اربابان جنگي پر قدرت آن زمان فتح شد نينجاهاي زيادي بودند كه ميخواستند زير نظر يك دايميوي ويژه داخلي فعاليت داشته باشند . هاتوري هانزو (hattori hanzo) يكي از خدمتكاران توكوگاواياسو (tokugawaheyasu) طي دوران جنگي سويل بود كه هنوز در توكيو از او ياد مي شود هانزو را در مقر حکومتش در دروازه عقبی قلعه ادو به کار گرفت مقر حکومت درگوشه سمت راست جاده ای که به یاماناشی (yamanashi) ختم میشد قرار داشت . ایاسو هانزو را به عنوان محافظ دروازه منسوب کرد . هرچند که دیگر اثری از قلعه ذکر شده وجود ندارد ولی امروزه ناحیه ای که قلعه در آن قرار داشت ناحیه هانزومون (hanzomon) نامیده می شود . بعد از آنکه دولت ادو (edo) مستحکم و قوی شد دیگر نیازی به ادامه دست به دست شدن میراث نینجا و آموزش محارتها به صورت ویژهو موروثی نبود . به تدریج با تولد هر نسل جدید محو و محوتر شد . هنر نینجوتسو که در سرزمین کوهستانی سوزوکامتولد شده و طی جنگ سویل توسعه یافته بود در دوره صلح ادو (edo) محکوم به محو شدن بود

 


مرگهاتوری هانزو افتخارات جنگی بسیاری دارد ولی مرگ خود را به دلیل یک حقه نینجا ملاقات کرد! او به وسیله شوگان برای نابودی فوما کاینین ، یک گروه دریایی نینجا ، فرستاده شده بود. گروه به فرماندهی هاتوری آنها را پیدا کرد و آنها را به شلیک توپ های سنگین بست ، در همین حال آنها مشاهده کردند که یکی از قایق های صدمه دیده در حال آمدن به طرف آنهاست . هاتوری هانزو که می دانست کلک آتش گرفته می تواند باعث شعله ور شدن کشتی آنها شود ، دستور به عقب نشینی داد . اما چیزی که او متوجه نشده بود این بود که افراد فوما کاینین به زیر کشتی آنها رفته بودند و پروانه ها را از کار انداخته بودند . در نتیجه این امر کشتی قادر به حرکت نبود و بنابراین افراد از ترس خود به درون آب پریدند ، و آنجا بود که متوجه شدند کله منطقه آغشته به نفت است . اما این بسیار دیر بود ، نفت مشتعل شد و کلیه افراد توکوگاوا که هاتوری نیز در میان آنها بود ، در شعله های آتش سوختند ! او در کار با یاری ( نیزه ) بسیار ماهر بود و امروزه یاری او در معبد ساینن جی ژاپن نگه داری می شود . علاوه بر مهارت ها و رهبری او که باعث به زنده ماندن نام او شده است ، نباید این نکته را که او به سیستم حکومتی نیز نزدیک بوده و توسط تاریخ نویسان نیز نامش ثبت شده ، را نادیده بگیریم. و امروز مصنوعات هانزو میراث باقی مانده است. در زاپن موزه ی مخصوصی برای شمشیر های هاتوری وجود دارد که از خانواده ی او به جا مانده است. تکه کلام هانزو این بوده است : من واقعاستاره یاغی هستم اماهرگزدوست نداشتم

هاتوری هانزو در سینما و کارتونتاکنون از نام هاتوری هانزو در بیش از ۱۰۰ فیلم و کارتون استفاده شده‌است که معروف ترین آن نقش «هاتوری هانزو» کتانا ساز مشهور و گوشه نشینی است که در قسمت اول دو فیلم معروف بیل را بکش «Kill Bill»  در شهر یوکوهاما ژاپن زندگی می‌کند، نقش وی توسط بازیگر مشهور ژاپنی سونی چیوا بازی شده‌است


منبع : wikipedia.org

زن و مرد ایرانی، در بین 10 مهندس منتخب عمران آمریکا





مهر: انجمن مهندسان عمران آمریکا لیستی از 10 چهره جدید مهندسی عمران آمریکا را منتشر کرده است که نام دو ایرانی در میان این 10 نفر به چشم می خورد.

انجمن مهندسان عمران آمریکا یا ASCE سالانه 10 چهره جدید در این زمینه کاری و رشته تحصیلی را معرفی می کند، تعدادی از این افراد در عین حال در برنامه چهره های جدید مهندسی عمران که توسط بنیاد هفته مهندسی برگزار می شود نیز انتخاب شده اند.

این انجمن با شناسایی گامهای بزرگی که دانشجویان این رشته و یا مهندسان عمران در راستای بهبود کیفیت زندگی انسانها برداشته اند، 10 چهره جدید سال 2012 مهندسی عمران آمریکا را معرفی کرده است که نام دو ایرانی نیز در میان آنها به چشم می خورد.






مهری پایدار، مهندس ایرانی 25 ساله شرکت "Mass Electric Construction" در واشنگتن یکی از این 10 چهره جدید به شمار می رود که از اعضای انجمن مهندسان عمران آمریکا نیز به شمار رفته و در پروژه های عمرانی متعددی از قبیل ساخت 7 روزه پلی که منجر به ساخته شدن مدرسه ای برای کودکان روستایی در هندوراس شد، شرکت داشته است.

کاوه مدنی مهندس ایرانی دیگری است که در دانشگاه فلوریدای مرکزی در مقام استادیار مشغول به کار است. تمرکز اصلی وی بر روی مهندسی و مدیریت منابع آب است و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تبریز کسب کرده است.

فناوری نانو در صنعت ساختمان

 

فناوری نانو در صنایع ساختمان هم نقش بسزایی دارد، در این راستا بیشترین سهم را صنایع فولاد، شیشه وبتن ایفا می کنند. کاربرد نانو ذرات در صنعت ساختمان که مهمترین آن ها نانولوله های کربنی(CNT  (و دی اکسید تیتانیوم(TiO2) هستند، عموما" در سازه های اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی نمونه ها شده و در بخش نازک کاری نیز کاربرد نانو پوشش ها در نمای داخلی وخارجی ساختمان ها نیز از اهمیت ویژه ای برخورداراست. نانو پوشش ها ی ساختمان ضمن اینکه باعث دفع آب شده وجذب کثیفی را به حداقل می رسانند، نمای ساختمان را در مقابل اشعهUV  مقاوم می سازند. این نانو پوشش ها در سطوحی از جمله؛ سیمان، آجر، سفال،  سنگ معمولی، کاشی ، مرمر، چوب، سرامیک، شیشه، فولاد وبتن به کار می روند. ساخت بتن تقویت شده، خود تعمیر کننده و خود تمیز شونده، شیشه های خود تمیز شونده، مقاوم در برابر آتش وکنترل کننده انرژی ودر نتیجه صرفه جویی درمصرف انرژی، استفاده از رنگ های حاصل ازعلم نانوکه باعث عدم نفوذ باکتری ها به ساختمان های اداری، مسکونی، بیمارستان هاوغیره شده وبه آنهاعمری طولانی، محیطی عاری از باکتری و ماهیتی غیر قابل کثیف شدن وفرسودگی می بخشند نیز از دیگر کاربردهای مهم فناوری نانو در صنعت ساختمان است. بدین ترتیب به راحتی می توان تشخیص داد که ما با دنیای تازه ای به نام فناوری نانو روبروهستیم. متخصصان علم نانو براین باورند که بعد از تولید ماشین های بخار، موتور وتوسعه IT ، فناوری این علم افق های تازه ای رابه دنیای انسان ها بازخواهد کرد. فناوری نانو، قادراست مواد را تا اندازه ای کوچک کند که با دوباره سازی آن ها بتوان مواد وفنآوری های جدیدی را به دنیا عرضه نمود.
برای مثال، گل رس وسرامیک را می توان به ابعاد نانو درآورده وبه صورت پودر با نانو پلیمرها مخلوط کرده ودر محیطی خنثی مصالحی سخت ومقاوم را که نمونه آن تا به حال دیده نشده بوجود آورد.

 
فناوری نانو وپوشش های ساختمانی
نانو پوشش های ساختمان درسطوح داخلی وخارجی ساختمان ها ازجمله: سطوح شیشه ای،  پلاستیکی، چوبی، فولادی، سنگی،آجری، کاشی، سرامیکی،سیمانی و بتنی و... استفاده می شوند. دراین سطوح (سطوح هوشمند) که عموما" فوق آبدوست و یا فوق آبگریزهستند واکنش ها برروی سطح صورت می گیرد. لازم به ذکر است که نانوپوشش ها ساختمان  آنتی باکتریال بوده وبرای سلامتی انسان بی ضررهستند.

 تاثیر لوتوس


نانو پوشش های سنگ وچوب
این نانو پوشش ها ی آنتی باکتریال، مقاوم در برابر آب، هوا، مواد ارگانیکی و غیر ارگانیکی هستند و یکی از  پوشش های اصلی صنعت ساختمان به شمار می روند. نانو پوشش های سنگ وچوب ترکیباتی هستند که ضمن حفظ ظاهر اصلی سطح باعث عدم ایجاد چسبندگی در سطح شده و آب، چربی وسایرو آلودگی ها را از سطح دفع می کنند. ضمنا" نانو پوشش های سنگ وچوب برای سطوح سنگی نفوذ پذیرکه خاصیت مکندگی دارند نیز موارد استفاده بسیاری دارند. ترکیبات این نانو پوشش ها معمولا" شامل الماس، نقره، شیشه و سرامیک می باشند و باتوجه به موارد مصرف  ممکن است متفاوت باشند، اما در اکثرآن ها فاز حامل آب والکل است وذرات آنها تا 300 درجه سانتيگراد مقاوم هستند.
مزیت ها: پوشش سطوح منفذ دار، حفظ تنفس سطوح، حفظ سطوح در برابرعوامل محیطی، امکان تمیز شدن لک ها ازجمله؛ چربی ها وروغن ها با آّب، جلوگیری از ایجاد کپک، جلبک و مشابه آنها و محافظت سطوح ازتاثیرنم وکثیفی ها. 


موارد مصرف

 سطوح چوبی نانوپوشش های سنگ وچوب، علاوه بر استفاده در سطوح چوبی معمولی برای سطوح چوبی جلادار وسطوح چوبی رنگ شده هم مورد استفاده قرارمی گیرند. درسطوح چوبی جلادارسه ماه پس ازاعمال جلا مورد استفاده قرارمی گیرند وبرای سطوح چوبی  رنگ شده ازنانوپوشش های چند منظوره استفاده می شود.


  سیمان های الیافی
ساختمان هایی که با سیمان های الیافی ساخته می شوند پس از مدتی به منبع لکه وکثیفی تبدیل می شوند. سیمان استفاده شده درنمای ساختمان ها، کثیفی هاوکپک ها رامکیده وباتاثیر نورخورشید آنها رابخوبی درداخل ماتریس جایگزین می کند و دورکردن این لکه ها  وکثیفی ها کار بسیار مشکلی است. استفاده ازنانوپوشش های سنگ وچوب درنمای ساختمان باعث عدم نفوذ کثیفی ها، باکتری ها وغیره به داخل ماتریس می شوند وظاهر اولیه نما را به خوبی حفظ می نمایند.


 آجرها وسرامیک ها
درخت های بزرگ اطراف ساختمان ها با به جا گذاشتن آثار خود برروی سطوح ساختمان ها باعث می شوند نمای ساختمان ها به مرور زمان رنگ سبز درختان رابه خود گرفته وبرای تمیز کردن آن ها می بایست ازابزارتمیزکننده بافشارهای قوی استفاده شود، اما این عمل نیز باعث می شود پس از چند ماه درسطح ساختمان چسبندگی بیشتری ایجاد شود و سریع تر وراحت تراز قبل کثیفی ها رابه خود جذب کنند دراین گونه موارد نیز استفاده از با نانوپوشش های سنگ وچوب ضروری به نظر می رسد.


 ماسه سنگ ها و بتن گازی
بتن گازی وماسه سنگ هایی که ساختار سفید رنگی دارند واغلب در آتلیه ها و ایوان ها به کار می روند، کثیفی ها وچربی ها را جذب کرده وظاهر آنها خیلی سریع به صورت نامطلوبی تغییرمی کند. در این شرایط استفاده ازتمیز کننده های بافشار بسیار قوی نیز کارساز نمی باشد. اما در صورت استفاده از نانو پوشش های سنگ وچوب درحالی که به سطح اجازه تنفس داده می شود، باعث عدم نفوذ مواد به سطح می شوند، بدین ترتیب رنگ وساختار اصلی سطح حفظ می شود.


 کاشی ها و لوح های سنگی
استفاده ازنانوپوشش های سنگ وچوب باعث می شوند ساختمان ها همراه با باغچه ها و مجسمه های اطراف آن ها از تاثیرات محیطی محفوظ مانده و به مرورزمان در رنگ آن ها تغییری ایجاد نشود.


شیشه 
 نانو پوشش های شیشه در صنایع ساختمان واتومبیل بیشترین کاربرد را دارند، در ادامه به برخی ازکاربرد های  آنها در صنایع ساختمانی اشاره شده است.


شیشه های خود تمیز شونده
  این نوع نانو پوشش ها، باضخامت چند نانومتر در سطح شیشه یک فیلم آب دوست تشکیل می دهند، سطح هیدروفیل آنها از تاثیر نور خورشید یک فوتوکاتالیست تشکیل داده وآب جمع شده در سطح، درمقابل نیروی جاذبه زمین میزان آب/ هوا را برروی خود افزایش داده وبدین ترتیب آب جمع شده در سطح تماما" پخش شده وبخودی خود امکان تمیز شدن رابوجود مي آورد.
نانوپوشش های استفاده شده برروی شیشه پس از شش هفته خاصیت خود تمیزشوندگی  را از خود نشان می دهند. بنا به گفته متخصصین نانوذرات TiO2 موجود در اين نانو پوشش ها داراي دو خاصیت است ؛ یکی از آن ها فوق العاده هیدروفیل بودن آن است، دیگر آن که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است، زیرا TiO2 قادربه شکستن وتجزیه آلاینده های آلی است. این تاثیرپس ازگذشت چند هفته در شیشه  ایجاد می شود، زیرا تیتانیوم دی اکساید باید در داخل ماتریس شیشه جایگزین شده٬ و شیشه ها را از کثیفی های موجود رها کرده وسپس کثیفی های محیط رابه صورت کاتالیتیک تجزیه نموده واز بین ببرد. خاصیت پخش شوندگی مساوی آ ب در سطح باعث می شود بدون اینکه لکه ای باقی بماند سطح ازکثیفی ها عاری شود.



 شیشه های کنترل کننده انرژی
این نوع شیشه ها ضمن دارابودن تنوع دررنگ وسایر خصوصیات، قادرند باکاهش شدید امواج ماوراء بنفش ومادون قرمز عبوری وتنظیم عبور نورمرئی، در زمستان تا 85درصد ودر تابستان تا 80درصد از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری کرده ودر صرفه جوئی مصرف انرژی، نقش بسزائی داشته باشند.


 شیشه های محافظ در برابر آتش
شیشه های محافظ دربرابر آتش نیز یکی دیگراز دستاوردهای فناوری نانو است. این محصول از طریق قراردادن یک لایه شفاف محتوای نانو ذرات سیلیس (SiO2) درمیان دو صفحه شیشه ای ساخته می شود که در هنگام گرم شدن شیشه این لایه شفاف تبدیل به محافظی سخت، تیره ومقاوم دربرابر آتش می شود. 


 بتن
تحقیقات بسیاری در زمینه بکارگیری فناوری نانو درساختمان بتن درحال انجام است به منظور درک این مطلب در سطح علم پایه از فناوری هایی مانند؛ میکروسکپ هایAFM ،SEM ، FIB که برای مطالعه در مقیاس نانو ساخته شده اند استفاده می شود


 نانوسیلیس ها(SiO2)
با استفاده از نانوذرات سیلیس می توان میزان تراکم ذرات را در بتن افزایش داده که این به افزایش چگالی میکرو ونانوساختارهای تشکیل دهنده بتن ودر نتیجه ویژگی های مکانیکی می انجامد. افزودن نانوذرات سیلیس به مواد بر مبنای سیمان هم موجب کنترل تجزیه شیمیایی ناشی ازH-C-S(کلسیم- سیلیکات - هیدرات)، که در اثر نشست کلسیم در آب رخ می دهد، ونیز جلوگیری از نفوذ آب به داخل بتن می شود که هردوی این موارد دوام بتن را افزایش می دهند.


 نانولوله های کربنی (CNT)
تحقیقات گسترده ای درخصوص کاربردهای نانولوله های کربنی در حال انجام است وتاکنون خواص قابل ملاحظه ای از آن ها کشف شده است؛ برای مثال باوجود اینکه چگالی آن ها یک ششم چگالی فولاد است، مدول یانگ آنهاپنج برابر واستحکام آنها هشت برابر فولاد است. درصورت افزودن نیم الی یک درصد وزنی از این نانولوله ها به ماتریس بتن خواص نمونه ها به طور قابل توجهی بهبود می یابد. (نانولوله ها ی کربنی به صورت های تک جداره ویاچند جداره مورد استفاده قرار می گیرند.

نانولوله کربنی  تک جداره

 نانو ذرات رس (Nano-Clay)
برخی از انواع نانوذرات درچسب های (ملات های binder) مختلف ونحوه تاثیر آنها برروی ویژگی های کلیدی مرتبط با فرسایش بتن؛ مانند ممانعت ازانتقال یون های کلر، مقاومت دربرابر دی اکسید کربن، پخش بخار آب، جذب آب وعمق نفوذ هدایت می شوند.  نوعی حلال متشکل از رزین اپوکسی باوزن ملکولی پایین ونانوذرات رس(Nano-Clay)، نتایج امیدوارکننده ای را در این زمینه نشان داده است.


 نانوذرات اکسید آهن یا هماتیت(Fe2O3)
درصورت اضافه نمودن نانوذرات اکسید آهن به ماتریس بتن علاوه بر افزایش مقاومت بتن، پایش سطوح تنش بتن را ازطریق اندازه گیری مقاومت الکتریکی برشی امکان پذیر می سازد.


نانوذرات دی اکسید تیتانیوم (TiO2)
نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم هم برای بهبود ویژگی های بتن در نمای ساختمان ها به عنوان پوشش بازتاب کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این نانو ذرات ازطریق واکنشهای فوتوکاتالیستی قوی قادر به شکستن وتجزیه آلاینده های آلی،ترکیبات آلی فرار(VOC) وغشای باکتریایی هستند، به همین جهت برای ایجاد خاصیت ضد عفونی کنندگی به رنگ ها، سیمان ها وشیشه ها اضافه می شوند. بتن حاویTiO2 دارای رنگ سفید و درخشندگی خاصی است و این درخشندگی رابطور موثری حفظ می نماید. درحالی که ساختمان های ساخته شده بابتن معمولی فاقد چنین ویژگی هستند.


فولاد فولاد یکی از فلزات بسیار مهم در صنعت ساخت وساز است.  تحقیقات نشان داده است اضافه نمودن نانو ذرات مس به فولاد از ناهمواری های سطحی فولاد می کاهد و درنتیجه تعداد عوامل افزایش دهنده تنش ودر نهایت ترک خوردگی های ناشی از خستگی سازه هایی مانند پل ها و برج ها، که در آنها بارگذاری به طور متناوب انجام می گیرد رامحدود می سازد.


حسگرها حسگرها ی مبتنی برفناوری نانو نیز می توانند به نوبه خودکاربردهای زیادی در سازه های بتنی داشته باشند؛ برای کنترل کیفیت ودوام بتن، این حسگرها می توانند برای هدف های مختلفی نظیر؛ اندازه گیری چگالی، میزان افت بتن، پارامترهای موثر دردوام بتن مانند؛ دما، رطوبت، غلظت کلر،  PH ؛دی اکسیدکربن، تنش، خوردگی میلگردها وارتعاش طراحی شوند.

خانه اپراي

  خانه اپراي يك جاذبه توريستي در ولنسياي اسپانياست.


خانه اپراي ولنسيا يك جاذبه توريستي (32 عكس)


ادامه نوشته

پارکینگ شیشه ای چند طبقه


پارکینگ شیشه ای چند طبقه

 

صنعت خودرو روز به روز در حال پیشرفت است و با فعالیت چشم گیر خود ساکنين کشور های مختلفی از کره زمین را با مشکل کمبود فضا جهت پارک خودرو هایشان مواجه کرده است.

  این ساختمان شیشه ای را که در تصوير مشاهده می کنید طرح يک پارکینک چند طبقه جهت پارک خودرو ها در مسکو است. اين پارکينگ مجهز به آسانسوری جهت حمل خودرو بوده و دارای گنجایش ظرفيت 34 خودرو می باشد. در واقع این طرح برای محل هایی است که فضای کافی برای ساخت پارکینگ هم وجود ندارد. برای همین این ساختمان شیشه ای به گونه ای طراحی شده که در مجموع حدود ۱۰۰ متر مربع فضا اشغال می کند.

 به گفته مهندسین اين پارکینگ چند طبقه می تواند برای ظرفيت بین 22 تا 54 خودرو نیز ساخته شود. رانندگان خودروی خود را بر روی پنل آسانسور متوقف کرده و خودروی آنها به طبقات فوقانی منتقل می شود. در کنار آن ساخت این پارکینک به سرعت انجام می شود و به گفته طراحان تنها ظرف ۳۰ روز می توان آن را ساخت. حالا شما حدس می زنيد قبض پارک بان این پارکینگ مجلل چه قدر باشد؟


ادامه نوشته